Zarządzanie funkcjami & Eksport surowych danych do Excel’a

#OutOfTheBoxBC #28 Modern UI – Zarządzanie funkcjami & Eksport surowych danych do Excel’a

Ostatnia aktualizacja Business Central online do wersji 18.3 wprowadzała kilka ciekawych nowości. Jak zwykle zabraliśmy się do przeglądania nowinek, testując je na naszym Business Central. Jednak na jedną funkcję nie mogliśmy natrafić, dokładniej chodziło o możliwość eksportu surowych danych z raportów do Excel’a. Okazuje się, że Niektóre funkcjonalności po aktualizacji środowiska musimy włączać ręcznie z poziomu strony: Zarządzania funkcjami. Postanowiłem tym krótkim wpisem przybliżyć temat strony Zarządzania funkcjami oraz nowej funkcji eksportu danych do Excel’a.

Gdy firma Microsoft wydaje funkcje lub ulepszenia projektu funkcji w ramach drobnych aktualizacji, niektóre opcje nie są natychmiast włączane. Użytkownicy oraz administratorzy mogą dowiedzieć się o tych funkcjach w oficjalnych planach wydań, a administratorzy mogą włączyć każdą pojedynczą funkcjonalność właśnie na stronie Zarządzania funkcjami. Po włączeniu opcja staje się dostępna dla wszystkich użytkowników w danym środowisku, bez względu na to, w jaki sposób uzyskują dostęp do Business Central.

Te funkcjonalności są opcjonalne tylko przez pewien czas. Okres opcji zazwyczaj rozpoczyna się od drobnej aktualizacji, w której są one ogólnie dostępne. Natomiast kończy się, gdy funkcje stają się obowiązkowe i są automatycznie włączane w późniejszej dużej aktualizacji. Aby zobaczyć przybliżoną datę i aktualizację usługi, kiedy dana funkcja ma stać się obowiązkowa, dowiemy się z pola Automatycznie włączone od na stronie Zarządzanie funkcjami . Po tej dacie funkcja nie będzie już wyświetlana na stronie Zarządzania funkcjami i nie będzie już można jej wyłączyć.

W tym przypadku nasza funkcja pod nazwą „Eksportuj zestawy danych raportu do dokumentu programu Microsoft Excel” zostanie automatyczne włączona od Aktualizacji do wersji 19.0 (IV kw. 2021 roku)

Funkcja eksportu surowych danych z raportów do Excel’a

Raporty zapewniają widok uporządkowanych danych biznesowych, ale często użytkownik potrzebuje dostępu do danych zawartych w raporcie w celu analizy i ustalenia faktów. Dane to nieprzetworzony zbiór poszczególnych elementów, na które składa się raport, przefiltrowane na podstawie wybranych filtrów przez użytkownika na stronie generowania danego raportu. Surowe dane zawierają wszystkie obliczenia i agregacje w raporcie, ale są prezentowane bez żadnych układów. 

Z nowej funkcji możemy skorzystać z menu Wyślij do… na stronie żądania danego raportu.  

Zarządzanie funkcjami & Eksport surowych danych do Excel’a

Użytkownik może wybrać Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane), natomiast opcja Dokument programu Microsoft Excel (dane i układ) zachowa się dokładnie tak, jak wcześniej Dokument programu Microsoft Excel.

Zarządzanie funkcjami & Eksport surowych danych do Excel’a

Po wybraniu odpowiedniej opcji Business Central generuje raport bez układu i prezentuje nieprzetworzony zestaw danych w pliku Excel.

Poniżej przykład tego samego raportu wyeksportowanego do Excela dwoma sposobami:

Dokument programu Microsoft Excel (tylko dane):

Zarządzanie funkcjami & Eksport surowych danych do Excel’a

Dokument programu Microsoft Excel (dane i układ):

Zarządzanie funkcjami & Eksport surowych danych do Excel’a

Na pierwszy rzut oka jest to drobna zmiana, jednak przy raportach z setkami, bądź tysiącami rekordów  może okazać się świetnym udogodnieniem.