PowerApps – szybkie tworzenie niestandardowych aplikacji biznesowych

Pamiętając o czasach, kiedy to system do obsługi klienta, rejestracji sprzedaży czy obsługi zleceń, były możliwe tylko na komputerach stacjonarnych, ewentualnie na laptopach, które jeżeli nie miały dostępu do sieci firmowej, mogły służyć jako notatnik, a połączenie się poprzez VPN, przy tak ograniczonej sieci GSM, graniczyło z cudem. Na początku mojej kariery zawodowej, czyli trochę ponad dekadę temu, właśnie tak było.

Wraz z rozwojem technologii, użytkownicy różnych systemów i narzędzi informatycznych mają możliwość prowadzenia korespondencji nie tylko za pomocą komputera, ale także korzystając z urządzeń mobilnych takich jak tablet czy telefon. Poszczególne systemy do obsługi klienta mogą być zaimplementowane do chmury, użytkownik ma do niej dostęp dzięki podłączeniu laptopa czy telefonu do sieci Wi-Fi.

Chcąc sprostać wymaganiom firm, w celu dostarczenia jak najbardziej funkcjonalnego oprogramowania, Microsoft dla wersji online dał możliwość tworzenia prostych aplikacji wspierających platformę Dynamics 365. Są nimi PowerApps, czyli – pakiet aplikacji, usług, łączników i platformy danych, który umożliwia szybkie tworzenie niestandardowych aplikacji biznesowych łączących się z danymi przechowywanymi albo na podstawowej platformy danych (Common Data Service), albo w różnych źródłach danych lokalnych i online’owych (SharePoint, Excel, Office 365, Dynamics 365, SQL Server itp.).

Aplikacje utworzone przy użyciu usługi PowerApps zapewniają zaawansowane możliwości logiki biznesowej i przepływów pracy, dzięki którym można przekształcić ręczne procesy biznesowe na automatyczne procesy cyfrowe. Ponadto takie aplikacje są proste i szybkie w obsłudze dla  użytkowników i mogą być bezproblemowo uruchamiane w przeglądarce lub na urządzeniach mobilnych (telefonie, tablecie itp.).

Oczywiście PowerApps są wyposażone w wiele funkcji, które umożliwią stworzenie aplikacji, do pobierających i zapisujących dane, bez konieczności pisania kodu. Natomiast przy bardziej skomplikowanych aplikacjach należy pamiętać, że można je rozszerzyć o dodatkowe funkcje lub wyposażyć kolejne narzędzie jakim są Microsoft Power Automate.

Korzystając z usługi PowerApps, można tworzyć aplikacje na tzw.: Kanwie, dzięki przejrzystemu interfejsowi narzędzie PowerApps Studio pozwala kreować ekrany aplikacji, co jest bardzo zbliżone do projektowania prezentacji w programie Microsoft PowerPoint. Możliwe jest zaprojektowanie wyglądu według własnych preferencji albo skorzystanie z gotowego już szablonu aplikacji, które proponuje nam Microsoft. Decydując się na zrobienie własnej aplikacji, korzystamy z designera, dzięki któremu możemy umieścić na ekranie aplikacji wybranie elementy z list komponentów i rozłożyć je na kanwie w miejscach gdzie mają się docelowo znajdować. Następnie wybrane elementy możemy modyfikować np. zmieniając ich kolor, wielkość, czcionkę, a także przypisać im konkretną funkcję.

Narzędzie PowerApps Studio posiada wiele ciekawych komponentów które możemy użyć, takich jak np.: kamera do robienia zdjęć/video, scaner code czy rejestrator głosu.

Zespół wdrożeniowy Intersys wykorzystuje PowerApps do rozszerzenia możliwości Dynamics 365 tworząc aplikacje między innymi:

  • do obsługi raportów z wizyt u klienta, łącznie z pobieraniem geolokalizacji handlowca lub serwisanta oraz z dokumentacją zdjęciową, którą zapisuje się w CRM,
  • rejestracji uczestników na szkolenia,
  • do raportów SFA,
  • do odbiorów kompleksów mieszkaniowo-usługowych,
  • do rejestracji informacji o centrach medycznych w ankietach.

Leave a Reply