Mobilne zarządzanie magazynem WMS w D365 Business Central

Jedną ze standardowych funkcjonalności systemu Microsoft Dynamics 365 Business Central (dawniej Dynamics NAV) jest rozbudowana funkcjonalność zarządzania operacjami magazynowymi zarówno uwzględnieniem magazynów prostych, czyli takich, które nie wymagają specjalnych działań w strefie magazynu, a wydanie i przyjmowanie sprzętu jest realizowane bezpośrednio z dokumentów sprzedaży i zakupu. W ramach rozwiązania zarządzać można również magazynami złożonymi, tzw. WMS (Warehouse Management System), gdzie ruch magazynowy produktów jest wprost obsługiwany przy pomocy dedykowanych dokumentów magazynowych generowanych przez system ERP.

System WMS, czyli magazynowy system informatyczny, w ramach Business Central jest jednym z modułów integralnie wbudowanych w podstawową koncepcję działania systemu. Nie jest on zatem tak wyrafinowany i złożony, jak systemy do zarządzania operacjami magazynowymi stosowane w firmach świadczących np. usługi logistyczne czy przeładunkowe dla setek tysięcy produktów każdego dnia. Jest on kierowany do segmentu MŚP, gdzie wymagana jest wyższa kontrola ilościowa i wartościowa dla zarządzanego asortymentu w magazynie, który podzielony został na odpowiednie strefy, pojemniki (lufy) czy półki. Poprawnie rozplanowany magazyn i system go wspierający umożliwia Klientowi otrzymanie faktycznych informacji o stanie magazynu według wielu, indywidualnie ustalanych kryteriów oraz umożliwia sprawne zlokalizowanie dowolnej partii towaru i każdej realizowanej przesyłki.

Funkcjonalności systemu Business Central wspomagają użytkownika w codziennych operacjach w obszarach:

  • Zarządzania zapasami przychodzącymi oraz wychodzącymi, w tym w:
    • Przyjęciu i odłożeniu zapasów
    • Pobraniu i wydaniu zapasów
  • Operacjach w ramach działań wewnętrznych w tym:
    • Przesunięciu oraz korekcie zapasów na stanie
    • Inwentaryzacji i dokumentacji z nią związaną
    • Dokumentach wewnętrznych potwierdzających realizację wybranego procesu
  • Analizy i weryfikacji asortymentu na stanie, przykładowo w:
    • Analizie dostępności i przewidywanego zapotrzebowania
    • Kalkulacji podatku od opakowań i przygotowaniu innych zestawień

Struktura magazynu w Business Central może zostać podzielona na wiele lokalizacji zarówno fizycznych, jak i wirtualnych, dzięki czemu spełni oczekiwania użytkowników o wszechstronnych wymaganiach. W zakresie śledzenia zapasów w operacjach magazynowych możliwe jest wykorzystanie numerów partii oraz numerów seryjnych w połączeniu z ich datami przyjęć, ważności, co przekłada się na odpowiednie sugestie wydań np. przy zastosowaniu metody FEFO (ang. First Expired First Out).

Zarządzanie operacjami magazynowymi z poziomu kolektorów danych

Jak to natomiast wygląda w przypadku zarządzaniami operacjami magazynowymi z poziomu urządzeń dedykowanych, jak mobilne kolektory danych? W ramach funkcjonalności ‘Out-of-the-box’ użytkownicy Business Central otrzymują jedynie wsparcie w zakresie ADCS (Automated Data Capture Systems). Odpowiednie przygotowanie i konfiguracja umożliwia wyświetlenie na podłączonych kolektorach danych takich informacji, jak:

  • dane z tabeli NAV, np. lista dokumentów pobrań, z której użytkownik wybiera pozycje do realizacji
  • komunikaty tekstowo-informacyjne
  • komunikaty pokazujące pozytywny lub negatywny skutek realizacji danych czynności magazynowych

Z kolei technologia ADCS ze względu na charakterystyczne dla siebie ograniczenia, jak np. aplikacja na kolektorze, musi rozumieć polecenia tekstowe VT100 lub brak możliwości wykorzystania standardowych funkcjonalności (np. śledzenie numerów seryjnych oraz numerów partii), nie jest rozwiązaniem popularnie wybieranym ani wykorzystywanym. Do tego dochodzi fakt, że aplikacja mobilna w ramach standardu Business Central nie jest dedykowana do takich zastosowań, jak kolektory danych i nie wspiera standardowo operacji skanowania kodów kreskowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, użytkownicy końcowi częściej wybierają rozwiązania firm trzecich i integrują je ze swoim system NAV czy Business Central, niż rozwijają i dostosowują standardowy ADCS. Rezultat tego jest tylko jeden: reedukacja kosztów i czasu wymaganego na taką kastomizacje.

Business Central a integracja rozwiązań zewnętrznych

Jeśli zatem standardowa funkcjonalność systemu Business Central nie wystarcza i wymagane jest wykorzystanie aplikacji i usług firm trzecich, to jaki kierunek obrać? Każdy użytkownik końcowy staje wówczas przed decyzją, czy kierować się w stronę rozwiązań zupełnie zewnętrznych, rozwiązań, które są dedykowane do wykorzystywanego przez siebie systemu ERP czy też rozwiązań całkowicie indywidualnych, czyli budowanych od zera, na zamówienie. W przypadku Business Central słuszną decyzją wydaje się opcja druga. Microsoft już od samego początku istnienia systemu Dynamics NAV dostarczał otwarty kod źródłowy dla swojej aplikacji, umożliwiając tym samym jej rozwój przez setki tysięcy firm na całym świecie. Rezultatem takiego, otwartego (w pewnym zakresie nawet open-source) podejścia jest otrzymanie ekosystemu i społeczności Dynamics składającej się z setek dedykowanych rozwiązań funkcjonalnych (tzw. Add-on`ów), które natywnie rozszerzają podstawowe funkcjonalności systemu Dynamics 365 Business Central. Największą zaletą takich rozwiązań jest brak konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów związanych z przygotowaniem integracji pomiędzy dwoma systemami, jak również brak zmiany w interfejsie użytkownika. Rozwiązanie dodatkowe, dzięki swojej natywności powoduje, że dla użytkownika operacyjnego nie ma różnicy, czy jest to dodatkowa, czy standardowa funkcjonalność systemu z którego korzysta. Środki zaoszczędzone na integracji można wykorzystać w innym obszarze systemu.

Świetnym przykładem takiego dodatku funkcjonalnego do systemu Business Central jest rozwiązanie Mobile WMS tworzone i utrzymywane przez duńską firmę TaskletFactory z siedzibą w Aalborg.  Firma od ponad 10 lat skupia się całkowicie na rozwoju swojego flagowego produktu, jakim jest mobilne rozwiązanie do zarządzania operacjami magazynowymi w systemach z rodziny Microsoft Dynamis. Przez lata brała udział w setkach projektów pełniąc funkcje zarówno dostawcy, jak i firmy partnerskiej wspierającej implementacje przez innych Partnerów na całym świecie.

Rozwiązanie Mobile WMS (czyli mobilny system do zarządzania ruchem magazynowym)

Mobile WMS od TaskletFactory to rozwiązanie wspierające i integrujące funkcjonalności dostępne w Business Central z urządzeniami zewnętrznymi, np. kolektorami danych, popularnie wykorzystywanymi każdego dnia przez personel pracujący na obszarach magazynowych. Rozwiązanie oparte zostało na dwóch systemach: Windows CE oraz Android oraz na prostym, lecz intuicyjnym interfejsie, który analogicznie do Business Central może być dopasowany do indywidualnych potrzeb danego Klienta. Dodatek można podzielić na dwa obszary:

  • Fasada rozwiązania, czyli Front-end – czyli aplikacje na urządzenie magazynowe, które odpowiada za realizacje procesów, a następnie ich wysyłkę do systemu Business Central. Aplikacja została oparta na dwóch systemach operacyjnych i przetestowana produkcyjnie na urządzeniach od wiodących dostawców urządzeń magazynowych: Zebra, Honeywell, Datalogic, czy Motorola.
  • Wnętrze rozwiązania, czyli Back-end – czyli warstwa logiczna, która swoje działanie rozpoczyna od gotowej, tuż po instalacji rozwiązania, integracji z systemem Business Central. Komunikacja między urządzeń, a systemem odbywa się za pomocą obiektów wymiany danych XMLport, których działanie zostało tak skonstruowane, aby cała warstwa logiczna była możliwa do zmiany po stronie systemu ERP. Oznacza to, że jeśli standardowe funkcjonalności lub etapy procesu odbywające się w systemie są niewystarczające, to MS Partner danego Klienta może je zmienić lub rozszerzyć dokładnie tak, jak ma to miejsce w przypadku samego Business Central.

Użytkownik końcowy, otrzymując rozwiązanie, nie musi martwić się koniecznością przygotowania integracji pomiędzy rozwiązaniami ani brakiem innowacyjności i rozwoju swojej aplikacji w kolejnych latach funkcjonowania. Za jedno, jak i drugie odpowiada TaskletFactory wypuszczając cyklicznie nowe aktualizacje oprogramowania.

To, co przede wszystkim wyróżnia Mobile WMS, na tle innych produktów tego typu, to przede wszystkim pięć elementów przedstawionych poniżej:

sp1

Przekrój dostępnych funkcjonalności rozwiązania Mobile WMS został zaprezentowany poniżej:


sp2

Poniżej zaprezentowano kilkuetapowy proces pobrania dokumentu z magazynu z poziomu aplikacji WMS Mobile:

 sp3

 

sp4

 

sp5

 

Interfejs Mobile WMS został dostosowany do ekranów dodatkowych i jego obsługa jest możliwa zarówno klasycznie, w rękawiczkach lub za pomocą dedykowanych rysików. W przypadku wzmocnionego szkła ochronnego brak precyzji nie jest zauważalny.

Mobile WMS jest zgodny z następującymi wersjami Dynamics NAV/Business Central:

  • Microsoft Dynamics 365 Business Central
  • Microsoft Dynamics NAV 2018
  • Microsoft Dynamics NAV 2017
  • Microsoft Dynamics NAV 2016
  • Microsoft Dynamics NAV 2015
  • Microsoft Dynamics NAV 2013/2013R2
  • Microsoft Dynamics NAV 2009/2009R2
  • Microsoft Dynamics NAV 5.0
  • Microsoft Dynamics NAV 4.0

…oraz dostępny w 18 pakietach językowych – w tym polskim. W przypadku konieczności wykorzystania języka, który aktualnie nie jest wspierany przez Mobile WMS czas jego przygotowania i implementacji trwa zazwyczaj około kilku dni roboczych i uzależniony jest przede wszystkim od wsparcia Klienta w zakresie dostarczenia wymaganych tłumaczeń.

Dodatek funkcjonalny Mobile WMS od TaskletFactory, jak również rozwiązanie rozszerzające od Continia – Document Capture, o którym pisaliśmy tutaj: Continia Document Capture, jest bezpośrednią kontynuacją podejścia i utrzymania trendu wspieranego przez Microsoft. Jeśli standardowe funkcjonalności Business Central są niewystarczające dla potrzeb danego Klienta, to korzystnym jest wykorzystanie dodatków funkcjonalnych dostarczanych przez firmy eksperckie w swojej dziedzinie, aniżeli odkrywanie i budowanie funkcjonalności od nowa, które niejednokrotnie wymagają od obydwu stron dużych nakładów pieniężnych i zasobowych, są dostarczane z opóźnieniem i wymagają ciągłem utrzymywania i rozwoju, aby pozostać dostosowanych do aktualnie panujących potrzeb rynkowych i konsumenckich.

Leave a Reply