Grywalizacja – sposób na motywację zespołu i zwiększenie KPI

Co zrobić, jeśli mamy problem ze zmotywowaniem niektórych pracowników? Jak zachęcić ich do zwiększania swojej efektywności? Jak sprawić, aby nasz zespół był najlepszy i wyprzedził kolegów z pokoju obok? Co jeśli na samo hasło KPI (kluczowe wskaźniki efektywności) nasi koledzy uciekają z pokoju?

Grywalizacja

Grywalizacja to sztuka przeniesienia mechanizmów zabawy i rywalizacji znanych nam z gier komputerowych do naszego codziennego życia. Ma nam pomóc zmotywować się do wykonywania powtarzalnych i niezbyt interesujących obowiązków. Może być wykorzystywana w celu zmotywowania uczniów do nauki, klientów do gromadzenia punktów czy pracowników do poprawiania swoich osiągnięć. Sprawia, że powtarzalne czynności stają się mniej przytłaczające i nużące. Wykorzystanie grywalizacji w systemach informatycznych pozwala nam skupić się na użytkownikach a nie na funkcjonalności systemu. Nawet najbardziej funkcjonalny system nie zapewni nam maksymalnej wydajności pracowników, jeśli nie są zmotywowani do pracy.

Grywalizacja w Dynamics 365

grywalizacja-1

Dodatek Gamification (znany również jako FantasySalesTeam) to kolejne z rozwiązań, które Microsoft przejął i włączył do swojej oferty. Jest przygotowane tak, aby wspierać dział sprzedaży, ale łatwo możemy dostosować je do stworzenia gier dla innych pracowników – wszystko sprowadza się do tego, jakie KPI określimy w grze.

Stworzenie gry w systemie jest wyjątkowo łatwe.  Wybieramy planszę, na której będziemy rozgrywać nasza grę, określamy cele, za osiągnięcie których nasi koledzy będą otrzymywać punkty oraz jakie nagrody ich czekają na zakończenie gry. Zespoły mogą same zarządzać tym, kto startuje w zawodach – wybierają członków zespołu, mogą wymieniać zawodników, tak aby zwiększyć szanse na wygraną swojego zespołu. Udział w grywalizacji musi być dobrowolny – nie możemy nikogo zmuszać do zabawy.

Grywalizacja zmienia podejście pracowników do wyznaczonych KPI. Standardowe KPI w Dynamics CRM pozwalają nam wyznaczyć cele do osiągnięcia w danym okresie, np. liczba zrealizowanych spotkań, liczba złożonych ofert w miesiącu czy rzeczywisty przychód osiągnięty w ciągu kwartału. Wykorzystując Gamification możemy przydzielać pracownikom punkty za mniejsze osiągnięcia. Dzięki temu, nie skupiają się na odległym celu, tylko zbierają punkty za mniejsze osiągnięcia i szybciej widzą swój progres.

Dlaczego system premiowy nie przemawia do pracowników?

Wielu z nas poznało w życiu kogoś, kogo ciężko było zmotywować. Takiego, który przychodzi do pracy o 8:00 i wychodzi punktualnie o 16:00 nawet jeśli jest w połowie zadania. Samotnego wilka, który nie potrafi pracować w zespole i dla którego pozycja firmy na rynku nie ma większego znaczenia. Pesymistę, który nigdy nie widzi szans na sukces i nie widzi okazji do zmiany. Tak długo, jak widzi na koncie regularnie przychodząca wypłatę, nie zamierza niczego zmieniać.

Wyobraźmy sobie osobę pracującą w agencji marketingowej na stanowisku grafika.

Osoba ta odpowiada za przygotowywanie projektów kampanii marketingowych. Praca grafika wymaga kreatywności i skupienia. Na podstawie pomysłów swojego zespołu musi opracować concept arty do nowej reklamy. Brak motywacji do pracy wynika z tego, że ten konkretny pracownik, po latach pracy z innymi ludźmi, zniechęcił się do współpracy. Z góry zakłada, że projekty, które przygotuje nie spodobają się kolegom i cała jego praca zostanie wyrzucona do kosza. Tęskni za czasami, kiedy słyszał, że projekt jest fajny, tylko trzeba przesunąć postać trochę bardziej w lewo. Teraz korekty i omawianie jego concept artów sprowadza się do krytyki jego wizji i opisywania nowych pomysłów, niezwiązanych z oryginalną koncepcja.

Pracownicy często poszukują inspiracji lub chwilowej odskoczni pomiędzy codziennymi zadaniami, na przykład przeglądając media społecznościowe. Pracodawca ma dwie możliwości: zwolnić go i zatrudnić nowego pracownika lub znaleźć sposób na zmotywowanie aktualnego pracownika. Premie nie działają, ponieważ pracownicy uważają, że aby je otrzymać musieliby więcej pracować albo zostawać po godzinach. Konkurs na najlepszego grafika może nie być dla pojedynczych pracowników wystarczającą motywacją. Uważają bowiem, że to inni mają genialne pomysły i nie uda im się wygrać. Zadowolenie ze swojej wypłaty i czas wolny, to ceni sobie osoba zatrudniona – wraca wtedy do domu, gra w gry online i planszówki ze znajomymi i ogląda seriale w Internecie. Takie życie spełnia oczekiwania pracownika.

Pracownik na torze wyścigowym

W momencie kiedy pracodawca decyduje się na utrzymanie takiego pracownika w swojej firmie, szuka sposobu na zmotywowanie i poprawienie wydajności pracy takiego pracownika. W imię przysłowia „kto nie ryzykuje, ten nie wygrywa” postanawia sprawdzić i wdrożyć w firmie grywalizację wykorzystując Dynamics 365 Gamification.

Na pierwszy rzut oka, nie różni się to niczym od przydzielania premii najbardziej kreatywnym grafikom. Pracownik z góry założy, ze nie wygra w konkursie, więc po co się starać. Po co brać udział w zabawie? Po co siedzieć dłużej w pracy? Dla wirtualnej odznaki? Przecież na pewno KTOŚ i tak prześcignie go na każdej płaszczyźnie – przygotuje więcej concept artów, zrealizuje więcej zadań, spotka się z większą liczba klientów i zaprezentuje im skutecznie pomysły na kampanie. Pracownika nie zmotywuje plansza do gry, ani Stream TV wyświetlający wyniki członków zespołu na monitorze w pokoju (choć ucieszy ona jego oko bardziej niż zwykły szary Excel).

microsoft dynamics gamification intersys

Wygrana zespołu a wygrana indywidualna

Grywalizacja w Dynamics 365 pozwala nam na rywalizację zespołową. Pracownicy mogą utworzyć własne zespoły (mogą wybrać, że chcą być z najlepszym grafikiem według nich) i konkurować np. z zespołem, który umieszczony jest w  innym pokoju. To jest podstawowy aspekt, który go może zmotywować i zachęcić do pracy zespołowej – będzie miał szanse wygrać nagrodę (bo w jego drużynie jest najlepszy grafik i on). Nie będzie za każdym razem na dole rankingu. Prawdopodobnie nie wygra nagrody dla najlepszego MVP (tę nagrodę prawdopodobnie zdobędzie najlepszy grafik) ani za najwyższy wynik w określonym KPI, ale jako członek grupy ma szansę na zwycięstwo zespołowe. Ma to ogromne znaczenie dla pracownika – zmniejszy się jego poczucie bezsensowności udziału w rywalizacji. Zacznie postrzegać rywalizację jako uczciwą i angażującą.

Prosty dodatek, który może wiele zmienić

Grywalizacja nie oznacza, że my i nasi koledzy będziemy siedzieć i grać na konsoli zamiast pracować. Będziemy dalej wykonywali te same obowiązki. Dodatek Gamification zmieni to jak podejdziemy do swojej codziennej pracy. Wprowadzi element zabawy i rywalizacji do naszego życia profesjonalnego. W pracy spędzamy ok. 1/3 naszego dorosłego życia. Dajmy sobie i swoim kolegom szansę na rozluźnienie i odejście od schematów.

 

 

Leave a Reply