Microsoft Dynamics 365 Business Central – odświeżony interfejs w chmurze i wiele więcej

Podczas konferencji Directions EMEA 2018, która odbywa się aktualnie w Hadze do 31 października, mieliśmy okazję zobaczyć Fall Release dla Dynamics 365 Business Central. Nie ulega żadnej wątpliwości, że kierunek rozwoju jest jeden: inteligentna chmura obliczeniowa umożliwiająca dostrzeżenie danych, które do tej pory były dla nas niewidoczne. Dynamics 365 Business Central dostępny jest dla użytkownika końcowego w dwóch modelach: Software as a Service (Saas) tzw. wersja chmurowa oraz w wersji instalowanej na infrastrukturze klienta tzw. wersja on-premise. Niezależnie od tego, którą wersję oprogramowania wybierzemy, będą w nim dostępne wszystkie podstawowe funkcjonalności, do których przyzwyczaił się użytkownik systemów Dynamics NAV. Rozszerzenia funkcjonalne są dostępne zarówno w wersji Cloud, jak i on-premise.

System został zapowiedziany wraz z planem rozwoju przygotowanym na kilka lat do przodu, z naciskiem na rozwój wydajności systemu, migrację do nowego środowiska developerskiego AL oraz pogłębienie integracji z intelligent cloud insights, dedykowanym narzędziem pozwalającym przetwarzać, interpretować i wizualizować przetwarzane dane w sposób innowacyjny.

business central

Jesienną edycję Dynamics 365 Business Central oparto na czterech filarach, które zostały przyjęte jako podstawa przyszłego rozwoju produktu i jego funkcjonalności. Tymi filarami są następujące cechy: nowoczesność, jednolitość, inteligencja oraz przystosowalność.

business central

Filar pierwszy – nowoczesność (modern)

Microsoft Dynamics 365 Business Central, jako rozwiązanie SaaS (chmurowe) oraz w wersji WebClient dostępne na instalacji on-premise na infrastrukturze sprzętowej klienta przeszedł całkowity rebranding. Prezentuje się teraz w ramach uproszczonego interfejsu, którego główną cechą jest nowoczesna prostota i wygoda w prezentowaniu graficznych elementów oprogramowania komputerowego, jak również agregacja najbardziej wymaganych elementów w ramach jednego obszaru roboczego użytkownika. Z poziomu dedykowanych profili głównych użytkownika mamy dostęp do najważniejszych informacji, wskaźników wydajnościowych (KPI) oraz elementów zbiorczych istotnych z punktu widzenia naszego przedsiębiorstwa.

business central

Zawsze dostępne i „pod ręką” dla użytkownika pozostają najważniejsze skróty akcji, które umożliwiają utworzenie nowych ofert, zamówień sprzedaży, wystawienia faktur czy rozliczenie wchodzącego wyciągu bankowego. Microsoft zadbał o to, aby ułożenie przycisków, ich wykorzystanie oraz sama interakcja były przyjemne i intuicyjne. Wykorzystane zostały elementy kopiowania i wklejania spotykane w różnych rodzajach oprogramowania, np. w narzędziach pakietu Office 365, zatroszczono się też o to, aby użycie skrótów klawiszowych było proste i przystępne. Standardowe funkcjonalności z zakresu filtrowania i sortowania zostały przeniesione i wzbogacone o elementy optymalizacyjne, które poprawiają komfort pracy użytkownika i jego wydajność produktową.

Filar drugi – jednolitość (unified)

Microsoft kontynuje swoją strategię globalnej unifikacji rozwiązań z rodzaju aplikacji biznesowych. Wraz premierą nowej odsłony Dynamics 365 Business Central pogłębione zostały integracje rozwiązania w ramach Azure, Office 365 czy innych rozwiązań z rodziny Dynamiscs 365. Natywna integracja z rozwiązaniami pakietu biurowego Office czy aplikacji biznesowych pakietu Office 365, jak PowerBI, Power Apps czy Flow, które były dostępne już w poprzednich wersjach Dynamics NAV. Jednak to właśnie w przypadku D365 Business Central potencjał ich wykorzystania rośnie. Wspólne, ujednolicone środowisko przetwarzania i wzajemnej interakcji rozwiązań umożliwia przetwarzanie zadań i procesowanie danych w sposób do tej pory niemożliwy do osiągnięcia, a ilość i zakres natywnych integracji umożliwia ich komplementarne wykorzystanie w ramach interakcji z jednym, wybranym narzędziem biznesowym.

business central

Użytkownik otrzymuje dostęp do ujednoliconego środowiska, w ramach którego może korzystać z funkcjonalności pełnego portfolio usług dostępnych w ramach produktów klasy ERP, CRM, Business Intelligence czy aplikacji dedykowanych, dostępnych w środowisku Microsoft.

Filar trzeci – inteligencja (intelligent)

Intelligent cloud insights jest nowym pojęciem w rodzinie rozwiązań Dynamics, które wprowadza powiew świeżości przy jednoczesnym wykorzystaniu dostępnych i poszerzonych funkcjonalności dostarczanych przez chmurę obliczeniową MS Azure. W jej ramach  możliwe jest połączenie fizycznych danych dostępnych na infrastrukturze klienta z mocą obliczeniową chmury i odpowiednie przeprocesowanie tych informacji w celu interpretacji i wizualizacji do tej pory niedostępnej dla użytkownika końcowego.

business central

Rozwiązanie jest bezpośrednio wspierane przez funkcjonalności rozwiązania Power BI, sztucznej inteligencji, maszynowego uczenia czy chmurowych rozwiązań analitycznych, które przy wykorzystaniu dostarczanych danych umożliwiają nowe spojrzenie na posiadane przez użytkownika informacje.

Filar czwarty – przystosowalność (adaptable)

W ramach rozwiązania Dynamics 365 Business Central Microsoft wprowadza podejście, które od wielu miesięcy z sukcesem sprawdza się w rozwiązaniu Power BI. Na bazie feedbacku pozyskanego od społeczności Dynamics, firma układa i przygotowuje nowe funkcjonalności i usprawnienia, których celem jest podniesienie jakości wykonywanych czynności i prac w ramach systemu Business Central. W ramach kolejnych wydań funkcjonalnych, które regularnie pojawiają się wiosną i jesienią każdego roku, użytkownicy  każdorazowo otrzymują odświeżoną wersję systemu, wzbogaconą o nowe funkcjonalności.

6 (1)

W przypadku brakujących elementów oraz funkcjonalności, które nie są pokrywane przez aktualizacje Microsoft, czy wymagań spersonalizowanych pod konkretnego użytkownika, możliwe będzie dalsze modyfikowanie i kastomizacja systemu Dynamics 365 Business Central, lecz odbywać się ona będzie w sposób ujednolicony w stosunku do tzw. Extensions, które funkcjonalnie rozszerzać będą bazowe i podstawowe funkcjonalności systemu, ale które będą procesowane według nowej polityki dostosowywania istniejącej wersji systemu.

Microsoft zaprosił wybranych partnerów do współpracy w ramach stworzenia planu lokalizacji systemu w wersji on-cloud w poszczególnych krajach. Będą oni odpowiedzialni za dostosowanie modułu Dynamics 365 Business Central do lokalnych wymagań krajowych. Rozwiązanie w wersji chmurowej (SaaS) powinno być dostępne w Polsce do końca 2018 roku. W przypadku modelu tradycyjnego dla Dynamics 365 Business Central jego premiera powinna odbyć się kilka miesięcy po premierze światowej wersji – czyli w pierwszym kwartale 2019 roku.

 

Leave a Reply