Dynamics 365: Online czy On-Premises?

Na początku listopada Microsoft wywołał rewolucję wprowadzając na rynek Dynamics 365 Online. Na pojawienie się wersji On-Premises trzeba było poczekać do grudnia. Podejmując decyzję o wdrożeniu systemu Dynamics w nowym roku, mamy wybór między wariantami Online i On-Premises. Z tego powodu, wypadałoby opowiedzieć sobie, czym się różnią.

Wspominaliśmy już o różnicach między Online i On-Premises w kontekście Dynamics CRM. W przypadku Dynamics 365 Online i On-Premises różnice wykraczają poza te związane z instalacją na serwerze lub w chmurze.

 

Dostępne w obu wariantach

Systemy w dużej mierze są do siebie podobne. Większość różnic wynika z faktu, że rozwiązania chmurowe mogą być łatwo zintegrowane z innymi online’owymi rozwiązaniami Microsoftu. To, co jest wspólne dla obu wersji to:

 

AppSource

appsource

Zasoby AppSource (aplikacje stworzone przez Microsoft i zewnętrznych dostawców) są dostępne niezależnie od tego czy optujemy za rozwiązaniem chmurowym czy lokalną instalacją.

 

Power BI

power bi

Zarówno wersja Online jak i On-Premises pozwala na analizowanie danych i procesów biznesowych z wykorzystaniem Microsoft’owego narzędzia do BI – Power BI. Narzędzie umożliwia generowanie wizualnych zestawień danych (w tym na mapach z wykorzystaniem Bing Maps) i przygotowywanie pulpitów nawigacyjnych bez ograniczeń.

 

Edytowalny grid

grid

Chociaż na pierwszy rzut oka nie wydaje się to być istotna zmiana, z punktu widzenia użytkownika jest bardzo ważna. Edytowalny grid to nic innego jak edytowalna tabela. W Dynamics CRM użytkownicy mogli przygotowywać swoje własne zestawienia tabelaryczne (np. wszyscy klienci, którzy mieszkają w Polsce i w ciągu ostatnich 3 miesięcy dokonali zakupu albo wszystkie produkty dostępne na rynku niemieckim). Dotychczas, aby edytować wartości w tabeli, użytkownik musiał otworzyć rekord w systemie. Dynamics 365 wprowadza możliwość edytowania rekordów z poziomu tabeli – tak jak w Excelu. Nie ma konieczności otwierania rekordu, żeby poprawić literówkę w nazwisku! Niewielka zmiana, która pozwala zaoszczędzić czas użytkownikowi.

 

Power Apps i Flow

power apps

O Power App i Flow już wspominaliśmy. Power Apps pozwala na tworzenie zewnętrznych aplikacji na urządzenia mobilne. Flow to narzędzie do tworzenia przepływów między różnymi systemami i aplikacjami działające podobnie do narzędzia ITTT. Oba narzędzia będą dostępne zarówno w wersji chmurowej jak i lokalnej.

 

Wizualny kreator procesów biznesowych

proces

Co prawda poprzednie wersje systemu pozwalały na projektowanie procesów biznesowych, ale najnowsza wersja systemu została wzbogacona o wizualny kreator procesów.

 

Integracja z Office

Oba systemy można zintegrować z Office 365, a przede wszystkim można zintegrować je ze skrzynką mailową Microsoftu (Outlook lub Exchange). Po co? Zintegrowana z systemem skrzynka mailowa oznacza, że nigdy nie zginie nam żaden email, a wszystkie ustalenia z klientem będą przechowywane w systemie Dynamics. Microsoft zapewnia (niezależnie od tego, czy wybierzemy On-Premises, czy Online):

  • Aplikację – Dynamics 365 App for Outlook,
  • Klienta poczty dla Exchange Online (jeśli mamy subskrypcję Exchange) i Exchange On-Premises – Dynamics 365 for Outlook,
  • Synchronizację po stronie serwera między Dynamics 365 for Outlook i Dynamics 365 App for Outlook,
  • Możliwość monitorowania stanu skrzynek mailowych za pośrednictwem synchronizacji po stronie serwera,
  • Możliwość śledzenia emaili.

Dodatkowo, w ramach integracji z Office 365, dostępne są:

  • Możliwość eksportu danych do Excela,
  • Wykorzystywanie chmury OneDrive for Business (online; wymaga oddzielnych licencji na OneDrive for Business i SharePoint),
  • Integracja z Sharepoint Online (wymaga licencji) i On-Premises,
  • Integracja ze Skype for Business Online (wymaga licencji) i On-Premises,
  • Szablony Excel i Word,
  • Integracja z Yammer (online).

 

Dostępne jedynie w wersji Online

Wersja Online jest wzbogacona o dodatkowe funkcje, wynikające po części z tego, że system znajduje się w chmurze:

  • Uwierzytelnianie przychodzące między serwerami,
  • Zaawansowane usługi analityczne,
  • Możliwość projektowania mapy strony i aplikacji,
  • Connected Field Services,
  • Tworzenie kopii zapasowych i przywracanie systemu (online)
  • Połączenie z usługą Customer Insights,
  • Możliwość eksportowania danych,
  • Sugestie dokumentów,
  • Administracja Dynamics 365,
  • Grywalizacja,
  • Usprawnienia wersji mobilnej,
  • Możliwość wykorzystania Relationship Insights,
  • Portal partnerski,
  • Optymalizacja planowania zasobów.

W ramach integracji Dynamics 365 Online z Office 365 Microsoft zapewnia:

  • Synchronizację po stronie serwera z Exchange On-Premises i Exchange Online (konieczna odpowiednia licencja),
  • Usługę Delve (wymagana licencja na SharePoint Online),
  • Integrację z Excel Online,
  • Wykorzystanie grup Office 365 (Exchange On-Premises lub Exchange Online – wymagana licencja),
  • OneNote (online).

 

Podsumowując

Możliwości Dynamics Online są bardziej rozbudowane od On-Premises. To, co jest na razie dostępne jedynie dla Dynamics 365 On-Premises to możliwość integracji z Exchange On-Premises. Niekwestionowaną zaletą On-Premises jest możliwość samodzielnego zarządzania systemem i wdrażania własnych rozwiązań (lub za pośrednictwem naszego dostawcy).

W przypadku instalacji systemu na własnych serwerach, nie mamy możliwości skorzystania z na przykład OneNote. Przy wyborze lepiej jednak kierować się nie tym, że w wersji Online dostaniemy wszystko, nawet to czego nie potrzebujemy, ale tym jakie są nasze oczekiwania wobec systemu i tym, który system zaspokoi je najlepiej i będzie zgodny z polityką naszej firmy.

Leave a Reply